Kommunikationskurser for foreninger

I samarbejde med DGI holder jeg flere typer kurser for foreninger. Kurser tager udgangspunkt i kommunikation med medlemmerne – og jeg bruger både min faglige kunnen som journalist, men også mine mange erfaringer med klubblade, hjemmesider, klubblade, nyhedsmails, Facebook og anden kommunikation.

Der er to kursustyper – og begge kurser bliver afholdt i Roskilde, men er for alle foreninger.

Der er også mulighed for at få afholdt kurser andre steder end i Roskilde – for flere foreninger eller for enkelte. Tag gerne kontakt til mig for at høre nærmere.

 

Datoerne for 2018 er endnu ikke klar.

 

Herunder kan du se indholdet af kurserne.

 

 

Lær at skrive og kommunikere med jeres medlemmer – i praksis

Få tips til at skrive bedre tekster – eller rette andres

Hvad skal der til for, at din forening kommunikerer godt med jeres medlemmer og evt. interesserede nye?

Hvordan skal I gøre det i praksis? Hvordan skriver I, så jeres tekster er imødekommende og lette at forstå – uanset om det er i mails, på hjemmesiden, på Facebook eller evt. på plakater og i foreningsbladet?

Alt dette får I konkrete input til på dette kursus.

 

Du lærer at:

  • Blive bedre til at skrive
  • Rette andres tekster
  • Udarbejde fælles retningslinjer for sprog og tone

Kurset er for bestyrelses- eller udvalgsmedlemmer, ansatte i foreningen eller trænere/holdledere, der ønsker at blive bedre skribenter, samt for webmasteren eller redaktøren, der gerne vil have hjælp til at få et nogenlunde ensartet sprog og tone.

I får konkrete værktøjer til at skrive og opbygge en tekst.

 

Vi sætter fokus på:

  • Aktivt og imødekommende sprog
  • Gode overskrifter
  • Opsætning af teksten, så øjet får lyst til at læse

Vi bruger eksempler og giver tips ud fra deltagernes egne foreningshjemmesider, nyhedsbreve eller andet skriftligt materiale. Hvis I er interesserede i at få feedback på jeres eget materiale, så skal I sende det til underviseren på forhånd. Send materiale eller links til hop@sprogtips.dk.

 

 

Ny og bedre hjemmeside: Planlæg indhold, arbejdsgange og ansvar først

 

Få en køreplan for en ny hjemmeside, så I sikrer, at den bliver en succes

Halter din forenings hjemmeside? Bliver den ikke ordentligt opdateret, er teknikken bag forældet eller for svær at finde rundt i, og er interessen og brugen af den dalet både hos medlemmerne og i bestyrelse og udvalg og hos trænere og holdledere?

På dette kursus bliver I klædt på til processen omkring en ny hjemmeside eller forbedring af den, I allerede har.

 

Vi sætter fokus på:

  • Indhold og målgrupper
  • Opbygning
  • Specielle ønsker og behov i jeres forening
  • Roller og ansvar
  • Ejerskab blandt medlemmer og frivillige
  • Samspil med andre systemer og medier

Alt dette skal I tage stilling til, inden I tænker på design og den tekniske løsning. Design og teknik snakker vi derfor ikke ret meget om på dette kursus, for er der ikke styr på indhold, ansvar, aftaler, arbejdsgange og koordination, så vil selv en ny hjemmeside falme og blive uinteressant i løbet af kort tid.

Når I har været på dette kursus, så er I til gengæld klædt på til at stille krav til teknikken, og I har fået redskaber til at sikre, at hjemmesiden fremover bliver jeres opdaterede, levende og interessante omdrejningspunkt for jeres kommunikation i klubben.

 

En god hjemmeside kan medvirke til:

  • Flere nye medlemmer
  • Flere deltagere til klubbens aktiviteter
  • Bedre klubliv og større tilfredshed hos medlemmerne
  • Større åbenhed til gavn for dem, der ikke er i inderkredsen