Bedre breve og mails til borgere og kunder

Trænger jeres kommunikation til et servicetjek?

 

Måske er I ikke selv klar over det. Men jeres breve, mails, tekster på hjemmesiden og anden form for kommunikation trænger måske til en sproglig gennemgang. Der er en stor chance for, at sproget er distancerende, bureaukratisk og tungt.

Jeg hjælper alle, der har kontakter med kunder og borgere – private som offentlige. Det kan fx være hospitalet, der skriver indkaldelser og beskrivelser af behandlinger, kommunen, der tildeler eller giver afslag på ansøgninger, eller virksomheden, der fortæller om service og produkter. Alt sammen noget, der giver gode vibrationer, hvis det er skrevet godt, forståeligt og imødekommende, men også kan medvirke til dårligt image, hvis budskabet er formuleret svært forståeligt.

Det er ikke altid, I selv kan se det, så et servicetjek på sproget er ofte en rigtig god idé.

Hånden på hjertet: Hvor lang tid siden er det, at I har kigget på standardskrivelser og anden kommunikation, som jeres modtagere ser, når de er i kontakt med jer?

 

Samarbejde og involvering

Hvad har I brug for? Ved I det selv – eller skal vi starte med nogle stikprøver og et input fra mig om, hvad der er godt og hvad der kunne trænge til en opgradering?

Har I medarbejdere i kunde-/borgerservice, som har brug for nogle sproglige tips? Det kunne være i form af nogle retningslinjer, så I med supplering af noget uddannelse gradvis får forbedret tone, ånd og sprog i de mails, breve og andet, der går ud til jeres modtagere.

Min force er den personlige kontakt, samarbejde og involvering, så forbedringerne ikke stopper, når jeg er ude af døren igen.

Jeg kan også hjælpe med konkrete opgaver, uanset om det er skrivning fra bunden eller forbedringer af eksisterende tekster.

Jeg har lavet i tusindvis af artikler og interviews gennem 30 år som journalist – og har altid haft ry for både at være hurtig, reel og god til at fange og formidle pointerne.